Storytelling – Wat zijn de resultaten

storytelling

Eind april 2024 startte ik voor het eerst met posten op LinkedIn. Gewapend met een 1:1 sessie over ‘je verhaal’ te leren vertellen (eigenlijk met het doel om meer te spreken), werd de oefening om ook vaker te gaan posten. Om te leren verhalen te zien die je iedere dag meemaakt en deze om te zetten in korte verhalen. Voor linkedin. Dat liep uit de hand ;). Niet alleen bereikte ik binnen 6 maanden een kleine 3 miljoen mensen: zie Schrijver, maar ook Zandcompleet werd volledig meegetrokken in dit verhaal. Ik ga in dit artikel mijn ervaringen delen en ook de gevolgen wat dit deed met Zandcompleet.

Wat is storytelling?

Maar first things first. Wat is storytelling eigenlijk en waarom zou je het überhaupt willen inzetten? Storytelling gaat op een leuke manier een boodschap vertellen. Niet een standaard zakelijk verhaaltje, maar een lezer meenemen met kop tot staart. De boodschap zit verankerd in het verhaal. Het doel is om mensen te raken. Dat kan op verschillende manieren, met humor, verdriet of juist liefde. Er zijn vele vormen mogelijk om iemand te raken. Welke variant het ook is, als je het weet te realiseren versterkt het de binding met je bedrijf of merk. Mensen weten je beter te onthouden. En dat is uiteindelijk wat je als marketeer altijd wilt. Dat als iemand zand nodig heeft men liever niet gaat googlen, maar gewoon gelijk Zandcompleet intypt. Dat is mijn doel.

Maar ik heb geen budget voor storytelling

Nee, dat heb ik ook niet…. Wel tijd. Schrijfhobby en inspiratie. Die inspiratie moest ik overigens echt wel leren te zien. Net zoals tijd dat ik er echt voor moet maken. Mezelf niet wijsmaken dat ik weer uren heb ‘verspild’ aan het schrijven van posts, maar juist uren heb besteed aan marketing voor mijn bedrijf. Het is uiteindelijk maar net wat je jezelf vertelt.

Verder heb ik 1x een 1:1 sessie gehad met Ronnie Overgoor van 7DTV en zeer goede dagvoorzitter. Hij leerde me de verhalen te zien, gewoon uit de dagelijkse praktijk. Niets fancy’s, gewoon de dynamiek die we hebben in het bedrijf. Vol enthousiasme ging ik naar huis en aan de slag. 3 miljoen mensen leerden vervolgens Zandcompleet kennen. Al dan niet bewust.

Want ook daar zit een strategie achter. Daar schreef ik ook een blog over: Branding LinkedIN. Zo kies ik ervoor dat mensen liever Zandcompleet onthouden dan mijn naam. Zonder ooit de producten of diensten van Zandcompleet te benoemen, is Zandcompleet wel altijd het onderliggende doel. Die bekendheid wil ik opbouwen.

Resultaten storytelling

Allemaal mooi, maar nu de real deal. Levert storytelling nu echt wat op? In euro’s? Geen idee. Zandcompleet is in 2024, flink in omzet gegroeid. Komt dat door LinkedIn? Geen idee. Komt het doordat we de website ook helemaal hebben omgebouwd? Ook geen idee. Ieder jaar bouwen we aan heel veel zaken en het zal altijd een combinatie van factoren zijn.

Toch zijn er wel degelijk resultaten:

  • In 6 maanden tijd bereikte ik 3 miljoen mensen, met een budget van 0 euro. Welk ander platform geeft je nog zo’n enorm bereik voor niets?
  • Ons organisch verkeer steeg als een malle (als je ahrefs hebt, voel je vrij om het te controleren ;))
  • Zandcompleet was meermaals te vinden in Google Trends (daar moet je echt best wel je best voor doen). Zie hieronder een print screen.. en wat blijkt, precies op de dagen waarin er ook een post viraal ging

Ook andere programma’s laten dit soort stijgingen in trends zien. Zo zie je hieronder de resultaten van het zoekwoord ‘Zandcompleet’

En ook de algemene trend gaat omhoog.

Als je weet dat zand en bodemproducten seizoensgebonden zijn kun je enkel constateren dat er andere elementen meespelen die maken dat we in oktober en november ineens deze groei zien. Qua omzet gaan we namelijk vanaf november tot en met februari ons absolute laagseizoen in. Het moet dus wel iets anders zijn.

Is het de storytelling op linkedin? Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Maar my 2 cents? Ik gok van wel ;).

Al deze bovenstaande statistieken komen overigens uit algemene openbare databases. Dus geen eigen verzamelde data. Alles is te controleren via ahrefs, mangools tools (betaalde tools) of op linkedin.

Wellicht overtuigt het je om toch ook aan storytelling te doen.
Succes!

De laatste blogs

storytelling

Storytelling – Wat zijn de resultaten

Zandcompleet

Vakantiesluiting – Verhalen uit het familiebedrijf

Branding LinkedIN

Branding Linkedin – Hoe kun je dit aanpakken?

Melissa Zandcompleet