Boeken lezen is mijn hobby. Maar eerlijk is eerlijk, ik haal echt maar zelden het eind van het boek. Van dikke boeken haal ik sowieso nooit het eind, ik blader er doorheen, haal eruit wat ik nodig denk te hebben en ga door naar de volgende. Tijdens mijn studie leerde ik diagonaal lezen en nog steeds betrap ik me erop dit toe te passen.
Nu ik zelf mijn eigen boek aan het schrijven ben was 1 van de eerste zaken die ik tegen mijn schrijfcoach zei ‘het moet niet te dik worden hoor’. Het doel is dus rond de 50.000, ofwel zo’n 200 pagina’s. Goed te doen.
De afgelopen jaren heb ik heel wat management boeken versleten. En bij deze een overzicht van mijn beste management boek. De boeken die wat mij betreft een aanrader zijn om te lezen. En nee dat is niet het geijkte lijstje van de meest bekende managementboeken. De meeste inspiratie haal ik uit de wat mindere boeken.
Beste management boek – mijn top 5
Jos Burgers – eigenlijk allemaal ;).
Jos Burgers is een schrijver over de onderwerpen als strategie, marketing, sales en klantgerichtheid. Groot plus, het zijn allemaal dunne boekjes. Want ook hij hanteert de filosofie dat men weinig tijd heeft en het dus allemaal niet te langdradig moet zijn. Heerlijk. Hij schrijft praktisch, down to Earth, en ondanks dat het weinig met e-commerce vaak te maken heeft, haal ik er altijd veel lessen uit. Ik heb zijn volledige collectie en blader er nog regelmatig doorheen voor inspiratie.
Aarjan van Erkel – Nummer 1.
De eye opener om überhaupt met deze ‘de zandvrouw’ website te beginnen. Want wie verdient er nu eigenlijk het meest is de les uit dit boek? Zijn dat de leraren (die we allemaal heel erg belangrijk vinden) of zijn dat de entertainers? Is het je leraar Duits van vroeger of is het Beyonce? Entertainers winnen deze. Ze hebben een hogere status. Dus hoe gebruik je nu dit in je marketing? Sinds ik dit boek heb gelezen, snap ik zoveel meer van (personal) branding. En het heeft me zoveel goede inzichten gebracht over hoe je verhalen voor je kunt laten werken.
Lees tip: Storytelling – Wat zijn de resultaten
Johan Lambrecht – Het familiebedrijf
Tja, als opvolger in een familiebedrijf kun je bijna niet anders dan ook boeken over familiebedrijven lezen. Over hoe het moet, hoe het niet moet en welke valkuilen er allemaal zijn. Het is een van de weinig boeken die ik echt helemaal heb uitgelezen en veel uit leer als het gaat om familiebedrijven.
Kristel Groenenboom – Mag ik meneer Kristel even spreken?
Een feest der herkenning voor iedere vrouwelijke ondernemer in een mannensegment. Alles wat ze opschrijft had ik ook kunnen opschrijven. Goed te lezen dat ik niet de enige ben met dit soort ervaringen. Hilarisch en gewoon een leuk boek. Je bent niet alleen en vrouwelijke ondernemers hebben wellicht nog een (lange) weg te gaan, maar met elkaar komen we er wel. Ook leuk voor mannen ;).
Lees tip: Vooroordelen vrouwelijk ondernemerschap
Sander Klos – Turbowinst
Vijf ‘simpele’ strategieën voor groei. Nah ja simpel. De strategieën zijn simpel, de uitvoering is natuurlijk altijd net wat complexer. Maar een goed boek voor veel inspiratie. Ik heb het boek nooit tot het eind uitgelezen, maar zat met een paar bladzijdes al bomvol inspiratie. Soms is dat genoeg om al flinke stappen te kunnen zetten.
Een boek uitlezen is tenslotte nooit een must. Mijn beste management boek is een boek waarbij ik inspiratie haal, lessen kan leren en snel kan toepassen. Dat is de hoofdreden om voor mij een boek te lezen. Het einde halen is daarbij geen doel op zich.