Er gaat niets boven ambassadeurs van je bedrijf. Jos Burgers wijdde er een heel management boek aan: “een fan per dag”. Een filosofie waarbij je klanten fans maakt van je bedrijf. Mensen die zo enthousiast zijn dat ze uit automatisme voor je kiezen. En niet alleen dat, ze enthousiasmeren ook anderen om te kiezen voor jou. De beste mond-tot-mond reclame. Een spontane vorm van gratis reclame.
Ieder bedrijf zou dan ook niets lievers hebben dan ambassadeurs. De beste klantenservice, de logistiek zo efficiënt en goed mogelijk. Loyaliteitsprogramma’s of punten sparen voor gratis artikelen of korting. Noem het maar op. Alles gericht om klanten zo tevreden te krijgen dat ze fan worden van het bedrijf.
Ambassadeur van een bedrijf met zand?
Maar hoe maak je nu een ambassadeur van een bedrijf als je zand verkoopt? Binnen onze paardenbodems zie ik het regelmatig gebeuren. Klanten die jarenlang terugkomen. Buren van buren die via via van ons hebben gehoord. Een kleine wereld en een heel specifiek segment.
Voor de rest van ons bedrijf is het meer zoeken. Want iemand die zand koopt voor zijn oprit heeft vaak vooral zand nodig. Het is geen impuls aankoop. Geen resultaat van een marketingfunnel gericht op verleiden. Het is duidelijk te relateren aan een project. En daar waar straatwerk aandacht krijgt en zorgvuldig wordt gekozen, is zand gewoon zand. Je hebt het nodig en het moet vooral niet teveel gedoe zijn om het te krijgen.
Punten sparen om extra zand te krijgen is ook niet iets waar ik veel klanten mee kan verleiden. Kun je het je voorstellen? Dat je op een dag wakker wordt en er een niet te overziene berg zand voor je deur ligt? Gewoon als bedankje ;). Ik vrees dat het vooral boze ‘ambassadeurs’ gaat opleveren…
Omdenken, ambassadeur van product naar bedrijfsvoering
Op een dag, terwijl ik bezig was met het uitrollen van marketing uitingen voor sponsoring had ik foto’s nodig. In dit geval van sportende mensen, omdat we een sportevenement gingen sponsoren. Hoge resolutie foto’s, rechtenvrij. Ik vroeg wat rond in een (sport)netwerk en had zo een hoop foto’s. Deze mensen werden zonder aankoop ineens fan. Omdat ze mochten deelnemen aan een actie, trots waren dat ze op een grote banner kwamen en het leuk vonden dat bedrijven ‘de gewone mens’ aandacht gaf.
Tip: het sponsoren van evenementen heeft niet alleen een sociale waarde, vaak krijg je van het evenement een link naar je eigen website. Een mooie win win voor een goede backlink.
De ambassadeurs lagen eigenlijk voor het oprapen. Dat we het ‘beste’, ‘mooiste’ of überhaupt zand verkopen geloven ze wel. Het was de bedrijfsvoering wat aandacht trok. En dat is uiteindelijk net zo goed een vorm van ambassadeurschap.
En dat geeft dan ook gelijk weer inspiratie voor een goede pagina over de maatschappelijke betrokkenheid: Zandcompleet maatschappelijk betrokken
Win – win, zullen we maar zeggen:
Het werd omdenken. Niet meer zoeken naar ambassadeurs op productniveau, maar juist mensen enthousiast maken voor de manier van bedrijfsvoering. Omdenken. Waarom ook niet?