Allereerst. Waarom is branding belangrijk? Dat is een vraag die ik mezelf vaak heb gesteld. En hoe doe je dat dan met zand? Met een zand & bodembedrijf lijkt (of leek) branding minder belangrijk. Je kunt tenslotte niemand verleiden om voor de leuk een vrachtwagen vol zand te kopen als ze helemaal geen zand nodig hebben. Sterker nog, in het verleden, helemaal in de begindagen van Zandcompleet, zijn we regelmatig slachtoffer geweest van pesterijen. Hoe leuk is het wel niet om je ex lastig te vallen door een vracht zand voor de deur te laten storten? Nou niet zo leuk dus ;).
We dwalen af. Branding. Eigenlijk is het super belangrijk. Juist voor ieder type bedrijf.
Hoe zit dat nou eigenlijk? Ik besloot me erin te verdiepen. En al fietsend op mijn racefiets, trainend voor triathlon. Bedacht ik me het volgende. Een scenario die regelmatig voorkomt op een feestje.
Brandin LinkedIn – twee scenario’s
Scenario 1: Stel je staat aan een tafeltje en iemand is zijn tuin aan het aanleggen. Het zijn twee mensen, ze kennen elkaar niet goed. De ene man verteld dat ze de tuin gaan aanleggen en zand nodig hebben. De vrouw aan de overkant weet wel iemand. Wacht! Zegt ze. Ik volg een vrouw op LinkedIn. Melissa heet ze. Ze heeft een zandbedrijf. Ze schrijft altijd verhaaltjes over het familiebedrijf. Even denken hoor. Hoe heet dat bedrijf van haar nu ook alweer? De vrouw opent LinkedIn. Typt Melissa in. Maar verrek geen verbinding. Nou weet je wat. Ze komt er vast nog op en dan laat ze het weten aan de beste man. Je raad het al. Je hoort er nooit meer wat van. De naam had ze goed onthouden. Maar helaas kon ze niet op het bedrijf komen.
Of scenario 2: Zelfde tafeltje. Zelfde personen. Zelfde tuin die aangelegd dient te worden. Nu weet de vrouw aan de overkant weer iemand. Het is die vrouw van Zandcompleet. De naam van de vrouw is ze even vergeten. Maar ze leest altijd verhaaltjes van haar op LinkedIn en op iedere foto staat altijd de bedrijfsnaam Zandcompleet. Het is verwerkt in de stukjes en onopvallend komt het continu terug. De naam van de persoon die de stukjes schrijft is ze volledig vergeten. Maar dat er Zandcompleet op stond. Ja, dat heeft ze wel onthouden.
Als je nieuwsgierig bent naar de bijdragen op mijn linkedin: LinkedIn Melissa Buijens
Waarom is branding belangrijk?
Omdat je altijd scenario 2 wilt zijn ;). Althans, als je het mij vraagt. Teveel mensen posten (al dan niet) leuke stukjes op LinkedIn. Het meeste krijgt geen of nauwelijks bereik. Te commercieel. Te individualistisch ingesteld. Geen vermaak. Niets te leren. Maar of je nu wel of niet de gave (of kennis) hebt om stukjes te schrijven die veel bereik genereren. De essentie blijft hetzelfde. Branding LinkedIn start altijd met de vraag, wat wil je dat mensen van je onthouden? Is dat je eigen naam? Is dat je bedrijfsnaam? Of is dat een sterke mening of standpunt?
In ons geval wil ik, zonder de budgetten van grote multinationals te hebben, graag werken aan de bekendheid van Zandcompleet. Als bedrijfsnaam. Dat gaat me niet lukken door commercieel stukjes te plaatsen over nieuwe assortiment zaken, of hoe goed we zonnepanelen hebben aangelegd. Het lukt wel door openheid en verhalen te delen uit ons bedrijf. Branding op LinkedIn werkt goed met persoonlijke verhalen.
Lees ook de resultaten van deze branding: Storytelling – Wat zijn de resultaten
En hoe simpel is het dan om in die verhalen altijd Zandcompleet te laten vallen? In de praktijk zie je echt teveel van scenario 1. Mensen posten wel. Maar de link met het bedrijf mist (tenzij het dezelfde naam is uiteraard, dat zie je vaker bij dienstverleners). Vervolgens gaan mensen wel de naam onthouden en voorbij zien komen, maar leggen ze niet op natuurlijke wijze de link met de bedrijfsnaam.
Simpel op te lossen door altijd je bedrijfsnaam te verwerken. In de foto. En in de tekst.
Dus als jij de volgende keer jezelf afvraagt is branding belangrijk? Dan zou mijn antwoord zijn, JA!
En kies daarna vooral welk scenario je wilt zijn.
Leestip: Ambassadeurs voor je bedrijf maken, hoe doe je dat?
Sinds april 2024 ben ik voor het eerst begonnen met mijn verhalen te delen op LinkedIn. In 6 maanden tijd wist ik een kleine 3 miljoen mensen te bereiken met persoonlijke familiebedrijf verhalen. Gewoon vanuit de praktijk gegrepen. Meer lezen over wat ik allemaal schrijf? Dat kan onder het menu ‘schrijver‘.